Ik hoor je denken: wat kan SEO voor mijn bedrijf betekenen? SEO staat voor search engine optimization, ofwel: zoekmachine optimalisatie. Een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie zijn jouw webteksten. Door tijd en aandacht te besteden aan jouw teksten kan je mooie resultaten bereiken.
Resultaat 1: vinden
(Potentiële) klanten gebruiken zoekmachines om jouw dienst of product te vinden. Jij wilt natuurlijk dat jouw website getoond wordt in de zoekresultaten als een klant zoekt op jouw dienst. Dat gaat niet vanzelf. Google moet namelijk te weten komen dat jouw website relevant is voor een bepaalde zoekopdracht. Google gaat bij iedere zoekopdracht als een gek aan het werk om matchende websites te vinden en jij kan Google daarbij helpen. Door SEO laat jij weten voor welke zoekopdrachten
jouw website een match is. Bijvoorbeeld jij verkoopt leren banken, dan wil je natuurlijk dat jouw website bovenaan komt als een potentiële klant zoekt op leren bank. Dat kan je realiseren door zo relevant mogelijke zoekwoorden op te nemen in de teksten op jouw website, maar let wel: zorg altijd dat het geheel van jouw tekst informatief en relevant blijft. Ga dus geen teksten vol zetten met zoekwoorden, want Google heeft veel door en zal je hiervoor straffen. Pas je zoekmachine optimalisatie goed toe, dan zal je stijgen op jouw plaats in de zoekresultaten. Ben je dan klaar? Nee natuurlijk niet. Vinden is stap 1, maar boeien en binden is minstens zo belangrijk.
Resultaat 2: boeien en binden
Als jouw (potentiële) klanten jouw website hebben gevonden ben je er nog niet. Met diezelfde teksten als net moet je ook jouw klant weten te boeien en te binden. Waarom moet een klant voor jouw product of dienst kiezen? Geef bijvoorbeeld aan wat jouw unique selling points zijn. Oké oké, dus jouw teksten moeten helpen bij het vinden en bij het boeien en binden. Is dat dan alles? Ja, en nee. Je hebt een hele mooie basis als je dit in jouw teksten kan toepassen, máár jouw teksten zijn ook dé manier om de tone of voice van jouw bedrijf over te brengen naar jouw (potentiële klant). Zo weet de klant snel, past dit bedrijf bij mij? En jij weet dat de klant bij jouw bedrijf past als ze over gaan tot actie! Iets met win-win.
Start niet zonder deze 2 tips
Tip 1: schrijf niet voor Google, maar voor je klant! Stop je teksten niet vol met zoekwoorden, want dan haakt de klant die op jouw site komt heel snel af. Gevolg: veel bezoekers op je site, maar geen stijgende omzet.
Tip 2: Vraag hulp! Laat mensen in jouw kring je teksten doorlezen. Is jouw tekst informatief? Begrijpt de lezer welke dienst jij aanbiedt of welk product jij verkoopt?
Last but not least.. Schakel een professional in! En laten wij dat nou net zijn. Schroom niet om eens te sparren, want wij denken graag met je mee.