✓ Hoge kwaliteit    Scherpe tarieven Persoonlijke aanpak 

Wat betekent AI chat voor jouw SEO-content?

Een hot topic is ChatGPT, maar wat is deze chat precies? Dit is een chatbot die is ontwikkeld door OpenAI. AI staat voor artificiële intelligentie ofwel kunstmatige intelligentie. Chat openAI is een taalmodel technologie, die speciaal is ontwikkeld om op een nauwkeurige manier antwoord te geven op vragen van alle gebruikers.

Kortom: stel je vraag in de chat en de chat speurt voor jou het web af en geeft jou een mooi concreet antwoord. Dat gaat natuurlijk sneller dan je vraag op Google intoetsen en zelf door de resultaten scrollen naar het juiste antwoord.

Hoe raakt deze tool onze branche?

De chat geeft antwoord op al je vragen en de kennis van het net is simpelweg zo breed als die van het internet. Dat betekent dat je de chat ook kunt vragen om een tekst voor je te schrijven.

Ter illustratie:
Mijn vraag aan de chat: “Beschrijf voor mij in 2 zinnen wat Tekstleverancier is”

Het antwoord: “Tekstleverancier is een bedrijf dat zich richt op het leveren van tekstuele inhoud voor websites, marketingcapmagnes en andere online platformen. Het biedt klanten de mogelijkheid om snel en eenvoudig toegang te krijgen tot hoogwaardige en unieke teksten, zonder dat ze zelf de tijd en moeite hoeven te investeren in het schrijven ervan”.

Een kort, maar duidelijk voorbeeld van wat deze chat voor jou kan betekenen. Deze vraagstukken kan je ook uitbreiden naar grotere vraagstukken zoals blogs van een x aantal woorden of gehele webteksten. Aan deze chatfunctie zitten voor- en nadelen verbonden en die zetten we voor je op een rij.

De voordelen:
De chat is 24/7 te raadplegen. Dus wil jij midden in de nacht een blog uploaden, dan staat de chat voor je klaar!
Het lijkt er vooralsnog op dat de chat unieke, maar wel generieke content creëert. Het haalt zijn kennis van het gehele internet en maakt daar een goedlopend verhaal van. Vergeet nooit om de tekst volledig te doorlopen te factchecken en je zult hier en daar nog wel eens een woordje moeten aanpassen.

De nadelen:
Het grootste nadeel is waarschijnlijk dat Google de teksten die door de AI zijn gegenereerd niet herkend. Het gevolg daarvan is dat Google jouw website niet gaat zien als autoriteit en jouw site dus niet hoog in de zoekresultaten zal plaatsen. Uiteraard blijft de chat zich ontwikkelen en wie weet zal dit in de toekomst veranderen, maar voorlopig zal het je niet veel zoekmachine optimalisatie bieden.
de chat is zo betrouwbaar als de informatie die de chat gebruikt en daarom moet de chat altijd inhoudelijk gecontroleerd worden. Academici maken zich zorgen om de betrouwbaarheid van de chat. Zo is gebleken dat er onwaarheden in de teksten worden verwerkt en bij het opvragen van een literatuurlijst komen niet bestaande bronnen naar voren.
De chat levert geen maatwerk. Bovendien ben jij de expert op jouw vakgebied en weet wat jij je klanten te bieden hebt. Een copywriter kan dat vertalen en in de tone of voice verwoorden die jouw doelgroep aanspreekt en die bij jouw bedrijf past. Dat is iets wat de chat niet doet.

Kan je de chat dan beter helemaal niet gebruiken?
Nee, dat is niet helemaal waar. Wij adviseren alleen om de chat niet te gebruiken om gehele teksten te schrijven, maar om je te laten ondersteunen door de chat. Daarover volgt later meer!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Andere blogs